""

Vi glæder os til højtlæsning på Biblioteket

Af pnpe
09.04.20
Igennem flere år har frivillige læst højt på bibliotekerne i Ubby, Kalundborg og Gørlev. Mange dagplejere og børnehaver har taget imod tilbuddet – og det bliver godt at tage fat igen når vi engang åbner.

Her er lidt ord fra nogle af højtlæserne:

Eliza:

Hvis jeg skal gi højtlæsningen et par ord med på vejen, vil det blive:
For mig er højtlæsning en ren win win situation! Jeg får indblik i børns hverdag, jeg får støvet min dialogiske læsning af, jeg får en lille snak med pædagogerne.

Jeg har ved store gruppers fremmøde med held brugt at dele børnene i to hold. Det klarer pædagogerne, når jeg fortæller om mit valg af bøger. Hold 1 leger i det store lokale, mens jeg læser for hold to, og bagefter bytter vi.

Jeg har brugt bøger fra inspirations kassen, men også med glæde brugt bøger fra mine egne børns barndom: Marmelade Amalie bøgerne, Vanten osv.

Ha det godt derude, og pas på hinanden. Mange hilsner
- Eliza

Anne-Marie J:

Hvad betyder højtlæsningen?
En god og hyggelig oplevelse, at få lov til at læse små børnehistorier, børn er unikke, med realistisk sans, som sammen med pædagogerne, at giver børnene sproglig udvikling. Efter historierne får vi tid til at børnene genfortæller hvilke oplevelser historien har givet dem. Sommetider støder vi på synonyme ord som vi taler om. 

Det giver mig også en stor glæde, at møde børn som genkender mig, som hende der læste f.eks. den onde gris.  

Hvilken bog/bøger har fungeret rigtig godt/skidt? Jeg har læst Den lille røde høne, Muldvarpen med lort på sit hoved og Den onde gris osv
- Anne-Marie J 

Bente:

Når det bliver hverdag igen glæder jeg mig til at læse højt på Ubby Bibliotek.
Det er altid dejligt og inspirerende at dele gode bøger med børn i forskellige aldre. 

Vi læser bl.a. Pipungerne, Ludvig-bøgerne, og Vitello er altid populær hos de større børn.
Mvh Bente 

Og lidt ord fra fagfolkene – hvorfor det er så pokkers vigtigt at få læst højt

-Forskningen viser at højtlæsning styrker børns sprog, hukommelse og indlæring. 

“Først og fremmest vil børnene få en god oplevelse ud af at få læst historier. Men de får også en viden om verden og sproget, og fordi fortællingen har en struktur, styrker det også hukommelsen og dermed læringen,” (Anne Petersen, lektor på VIA University College, Videnscenter for Børn og Unge)

-Højtlæsning for børnene er en ukendt størrelse i mange danske børnehaver. Pædagogisk forsker ser det som et kæmpeproblem, for bøgerne bidrager bredt til børnenes udvikling, og især udsatte børns skoleparathed kan trues. 

”Det er et kæmpeproblem, for det styrker børnenes udvikling både sprogligt, kulturelt og socialt, at man læser med dem. Det er en meget central opgave for daginstitutioner, og det er en forsømmelse, hvis man ikke gør det,” siger Charlotte Ringsmose, der er professor ved Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet.   

- Vi ved, at det giver noget, når vi begynder så tidligt. Når børnene kommer i skole, får de nemmere ved at lære at læse, tænke selv og klare de opgaver, skolen stiller, siger hun ( Anette Olin, sprogvejleder).