FAQ om betaling af gebyrer og erstatninger

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om betaling af gebyrer og erstatninger.

Har du gebyrer og erstatninger til Kalundborgs Biblioteker, kan de ses på Mit Betalingsoverblik. Her kan du få et samlet overblik over og betale for alle gebyrer, erstatninger og anden gæld, du måtte have til Kalundborgs Kommune. Skal du betale et gebyr eller erstatning til biblioteket, kan du gøre det via Mit Betalingsoverblik på kalundborg.dk, Netbank eller i banken. 

Hvad er Mit Betalingsoverblik?

Mit Betalingsoverblik er en selvbetjeningsløsning, der samler alle mellemværender og gæld til Kalundborg Kommune i ét samlet overblik.

Direkte link til Mit Betalingsoverblik

Vær opmærksom på at kun mellemværender, der er overført fra bibliotekssystemet til kommunens økonomisystem, vil kunne ses i Mit Betalingsoverblik.
På din lånerprofil her på hjemmesiden, under punktet "Mellemværende", kan du se alle mellemværender – både dem der er overført til Mit Betalingsoverblik, og dem der endnu ikke er overført.

Hvilke betalingsmuligheder er der på Mit Betalingsoverblik?

På Mit Betalingsoverblik er det muligt at betale med betalingskort og MobilePay. Mellemværender kan også betales via netbank eller i banken.

Mellemværender, der endnu ikke er overført til Mit Betalingsoverblik, kan fortsat betales med betalingskort her på hjemmesiden.

Kan jeg betale mit mellemværende hos personalet på biblioteket?

Du kan desværre ikke betale dit mellemværende hos personalet, MEN du kan benytte en af bibliotekets publikumspc’er og betale via din lånerprofil på kalundborgbib.dk eller Kalundborg Kommunes Mit betalingsoverblik.

Kan jeg betale mit mellemværende på biblioteket?

Du kan benytte en af bibliotekets publikumspc’er til betaling på Mit betalingsoverblik. Spørg eventuelt personalet om hjælp.

Hvordan kan jeg betale en regning på Mit Betalingsoverblik, hvis jeg eller mit barn ikke har NemID?

Hvis du ikke har NemID, fremsendes automatisk et girokort med posten, som kan betales i banken.

Hvornår er der betalingsfrist?

Hvis du får et gebyr for at aflevere for sent eller skal erstatte et materiale, vil du automatisk få tilsendt en faktura i din e-Boks med en betalingsfrist på 30 dage.

Fakturaen vil blive udsendt fra kommunens økonomisystem og vil derfor se lidt anderledes ud, end du er vant til fra bibliotekets saldoopgørelser.

Betaler du ikke inden betalingsfristens udløb, vil du med 30 dages mellemrum modtage en påmindelse fra biblioteket i form af en saldoopgørelse med en oversigt over alle dine mellemværender.

Hvis du skylder kr. 230,- eller mere i gebyrer eller erstatninger ved betalingsfristens udløb, vil du også modtage en rykker fra kommunens opkrævning. En rykker fra Opkrævningen koster 250 kr. i administrationsgebyr.

Har du modtaget en rykkerskrivelse fra Opkrævningen, skal rykkeromkostningerne betales – også selvom du har afregnet dit mellemværende med biblioteket.

Hvis man helt vil undgå risikoen for at overskride betalingsfristerne, er det muligt at tilmelde Mit Betalingsoverblik til Betalingsservice.

Biblioteket vil fortsat udsende saldoopgørelser med 30 dages mellemrum, så man løbende får besked, hvis man har mellemværender hos biblioteket.

Hvorfor står der på min lånerprofil, at jeg mangler at betale?

På Mit Betalingsoverblik kan man altid se et opdateret overblik over sine betalinger til biblioteket og kommunen. Har man dog betalt med mobilepay, kan der gå op til 72 timer, før det kan ses.

Jeg synes det lyder kompliceret, hvorfor laver I om på det?

Der er kommet nye krav til, hvordan systemer skal kunne håndtere borgeres gæld og betalinger. Disse krav understøttes ikke af det fælles nationale bibliotekssystem og ville kræve en stor udvidelse af systemet med en række funktioner, som allerede findes i kommunernes økonomisystemer. Det er derfor blevet besluttet, at det er bedst at lade økonomisystemerne håndtere betaling og afstemning fremfor at bygge det ind i bibliotekssystemet.

Jeg har spørgsmål til mine mellemværender

Selvom kommunen har overtaget opkrævningen af bibliotekets mellemværender, kan du stadig spørge os på biblioteket, hvis du har spørgsmål til dine gebyrer eller erstatninger.

Hvis der er noget vi ikke kan svare på, kan du også kontakte Opkrævningen i Kalundborg Kommune.